KUTU....err....gelinya...


assalamualaikum semua...

haiah...dah dekat seminggu tinggalkan blog aku yang tercinta nih...renovate je yg sempat...ok2 xpe2...aku nk hapdate la ni..sibuk sangat dengan kerja2 sekolah yang menimbun tu...ntah sape yang nk buatkan...kadang-kadang aku ni tepikir nk duduk u tp xmau buat esimen...aku x kesah kalo g kelas semua tu...tp..part nk wat esimen..hoho...aku ckup allergik...tp apakan daya...semua tu tanggungjawab untuk dapat segulung ijazah..not azizah ok..=))

ha..hari ni nak berkongsi entri mengenai kutu...ape tu kutu??


ni la ropa kutu yang sebonanye...ha..cue citer pengalaman korang yg penah ade menternak kutu kat rambut kamu2 semua ni...geli x?? haih...kutu ni x elok ye untuk kesihatan.. sebab nye..(ni berdasarkan yg mak aku kate la )..kutu ni suke menghisap darah..so bile die duduk atas kepala orang, sedap la die menghisap darah kite yg manis + enak = sehingga menjilat jari tu..ha!!... bila badan manusia dah kekurangan darah selepas dicuri oleh makhluk yg bernama kutu ni...maka, kesihatan pon agak terjejas yek...

Kutu kepala betina menghasilkan kira-kira 6 biji telur setiap hari. Telur ini yang dipanggil ‘nit’, adalah terlekat dengan kuat pada pangkal rambut. Telur ini menetas dalam masa satu minggu, dan menghasilkan lebih banyak kutu. Kutu kepala tidak hanya memilih persekitaran yang kotor sahaja. Mereka hidup dalam keadaan rambut yang bersih mahupun yang kotor. Masalah kutu kepala adalah biasa di kalangan kanak-kanak sekolah.

fakta berikut diambil daripada sini

kenapa kanak-kanak sekolah yg biasa menghadapi masalah kutu?? sebab kutu ni mudah berjangkit...i mean kutu tu senang nk terbang ke mana-mana yg die suke..

symptom2 yg boleh mengesan kehadiran si kutu ni :


v Rasa yang sangat gatal pada kulit kepala atau di belakang telinga dan leher.
v Sentiasa menggaru sehingga menyebabkan ruam yang kerapkali kelihatan di belakang
     telinga.
v Bintik-bintik putih pada rambut (iaitu telur kutu) yang melekat kepada rambut.
v Nodus limfa yang bengkak di sebalik telinga dalam keadaan yang teruk.
v Dalam kes-kes yang teruk, jangkitan bakteria sekunder mungkin berlaku pada kawasan
     kulit yang pecah akibat digaru dengan kuat.


ha...sambil2 membaca entri ni..ade x sesape yg tergaru-garu jek...ha..maknanye banyak dah kutu kat kepala kamu2 semua tu..


haih...cmni la keadaan bila si kutu tu menyerang kamu2 semua sekalian....



hihi...ni la jadinya bila dh anak beranak dh kene jangkit dgn kutu!!...
bekerjasama la menghapuskan kutu2 babun semua tu....adehhh....


antara tips yg boleh digunakan untuk menghilangkan kutu2 ni :


v Gunakan syampu berubat atau losen kutu kepala (Tanya doctor atau ahli farmasi mengenai      losen yang sesuai) untuk membunuh kutu. Keringkan rambut anda dengan sempurna, 
kemudian buangkan semua kutu yang mati dan telur kutu dengan sikat yang bergigi halus  (sikat kutu). Ulangi rawatan sekali setiap minggu yang berikutnya sehingga semua kutu      yang baru menetas dibunuh. Ini kerana syampu ini tidak membunuh telur kutu. Contoh losen yang boleh digunakan untuk merawat kutu kepala adalah seperti losen yang mengandungi lindane (gamma benzin heksaklorida) dan permethrin. Bagi kanak-kanak, lindane harus digunakan seperti yang diarahkan. Penggunaan yang berlebihan akan menyebabkan kesan mudarat yang teruk. Secara umumnya, bagi rawatan yang lengkap,  sapukan produk tersebut (50 ml losen atau 50-100 ml pembilas krim) pada kulit kepala lebih kurang 2 kali dengan selang masa 7 hari di antara kedua-duanya. Kulit kepala harus dibalut dengan tuala dan ubat harus dibiarkan di situ selama sekurang-kurangnya 12 jam. 
v Buangkan telur kutu – Celupkan sikat bergigi halus ke dalam cuka suam sebelum      menyikat rambut, kerana cuka boleh melonggarkan bahan seperti gam yang melekatkan      telur kutu kepada rambut. 
v Periksa rambut ahli keluarga dan rawat jika perlu. Elakkan daripada menggunakan losen      kutu pada bayi di bawah usia 1 tahun dan wanita hamil. Dalam kes-kes ini, pembuangan kutu secara manual harus dilakukan secara perlahan-lahan. 
v Topi harus dicuci-keringkan. 
v Semua berus dan sikat dan bahan lain yang telah digunakan pada rambut yang telah
dijangkiti dengan kutu kepala harus direndam dalam losyen kutu atau alkohol selama 
beberapa jam, dicuci dan dikeringkan sepenuhnya. 
v Semua cadar dan alas kerusi harus dicuci dengan air panas dan dikeringkan di bawah 
cahaya matahari atau dalam kitar panas mesin pengering. 
v Vakumkan semua tilam, permaidani, alas kaki dan perabot yang dibalut dengan kain. 
v Bagi jangkitan sekunder pada ruam atau calar, berjumpalah dengan doctor untuk rawatan. 
v Gunakan semua ubat kutu seperti yang diarahkan. 



cop2...kutu suke x kat orag lelaki pnye rambut??

sebab nye..kutu ni cume suke kat rambut pompuan jerk..sebabnye...rambut pompuan ni kan panjang..senangla si kutu ni nk menyorok-nyorok kat celah-celah rambut ni...ha.cakap pasal rambut panjang ni...ade la sorang membe aku ni..dulu mase die kecik2...zaman sekolah rendah la tu...die ni...rambut lurus ala rebonding gitu...tetibe dye ade kutu lak kan...ahaha...ape lg...dpd rambut yg mcm ni ..





tup2 jadi rambut gini  



ha...mane taknye menangis!! kan....alollololo...siannye tanje2 tu...



kamu2 yg dah besa ni..jage la kebersihan ye...nnti karang dah masuk u pon ade kutu...ha..jgn nk wat aktiviti cmni lak ye kat dalam kelas...nnti habis beterbangan kutu2 tu tau x??






5 comments:

NadiRah said...

eh!!! tuan punyer blog pon ada kutu kan??
patut dh pendek...hak3

kau kesah ke?? said...

ee kutu. dulu ade lah time kecik-kecik.

...love cokelatcake... said...

hahah
kantoi ade kutu...

Nini D.. said...

JOM JOIN!!

http://sparklemaneh.blogspot.com/2011/02/teka-biskut-dalam-balang-daa.html

padlie said...

masa kecik2 dulu sepupu2 ramai gak ada kutu..
orang kelantan sebut "gutu"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...